Dag 5: San Fransisco & Jarig op de camping - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Laura en Rowan - WaarBenJij.nu Dag 5: San Fransisco & Jarig op de camping - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Laura en Rowan - WaarBenJij.nu

Dag 5: San Fransisco & Jarig op de camping

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura en Rowan

21 Juli 2014 | Verenigde Staten, San Francisco

Lieve allemaal :)

Wat heerlijk om als 19 jarige wakker te worden na zo’n mooie dag en heerlijke nacht als gister. Het is hier op dit moment 07:06, we waren om 06:30 al wakker. Row heeft vannacht om 00:00 voor me gezongen en daarna zijn we allebei heerlijk in slaap gevallen!

Gister zijn we rond 10:30 het hotel in San Fransisco uitgegaan. We hebben uitgechekt en zijn daarna naar onze auto gelopen. Toen we deze in het daglicht zagen besefte we ons dat dit niet echt meer langer kon zo. Het was een rommeltje. Op de parkeerplaats van Holiday Inn hebben we alles eruit gehaald en opnieuw ingericht. Row had een groot krat gekocht, hier hebben we netjes al het eten in opgestapeld. De backpacks hebben we allebei aan 1 kant van het krat neergelegd (die dingen nemen echt mega veel ruimte in beslag), en in de achterbak hebben we alle kampeer spullen kunnen leggen. Na een half uurtje was alles weer netjes en konden we gaan beginnen met rijden. Rond 13:30 kwamen we aan op dan eindelijk de eerste echte KOA! Door heel Amerika bevinden zich op ontzettend veel plekken KOA campings. Dit zijn eigenlijk gewoon normale camping maar dan met een leuke naam. Zoals afgesproken bleef Row in de auto zitten en ging ik de receptie binnen. Om mijn engels wat te verbeteren hebben we afgesproken dat ik vanaf nu alle campings regel, dit is natuurlijk helemaal goed verlopen. Het duurde een tijdje omdat de Amerikaanse mevrouw er achter haar computer door middel van een portofoon achter probeerde te komen of campground 336 al available was. Na 5 minuutjes kreeg ze door dat deze vrij was. We kregen een bandje (ik blij, ben al de hele vakantie aan het zoeken naar armbandjes), en we konden doorrijden! Helemaal achterin de camping stond ons plekje. We keken later op de kaart en we blijken de grootste plek te hebben van alle tent plekjes ☺ Toch leuk! Er staat een picknicktafel en we zitten tussen heel veel bomen in. Erg mooi. Het was op dat moment best wel lekker weer dus we hoefde de tent gelukkig al niet in de regen op te zetten, ook dat is toch best een meevallertje. We zijn begonnen met de tent. Er zat (gelukkig) een gebruiksaanwijzing bij en stap voor stap hebben we alles gevolgd. Op de verpakking stond dat hij binnen 5 minuten stond, wij hebben er iets langer over gedaan maar dat mag voor de eerste keer, toch? Binnen een kwartiertje stond er een prachtige rood met wit en antraciete tent. 3,7x2,1 meter. Toch keurig! Vervolgens hebben we ons tweepersoons (heerlijk dikke) luchtbed erin gelegd en het (uiteraard automatische) pompje erop aangesloten. Hier kwam het eerste probleempje van het kamperen: het pompje deed het niet. Wij het pompje er weer af gehaald en ik het klepje er weer af gehaald. Wat bleek: lieve Row had de batterijen er verkeerd in gedaan, dus die waren allemaal gloeiend heet haha. We hebben 1 voor 1 de batterijen goed gedaan en het pompje opnieuw aangesloten, toen werkte hij perfect! (Wij blij!) Toen alles goed en wel stond zijn we gaan koken ☺.

Na een heerlijk gebakken eitje van Row zijn we weer een stukje terug gereden naar San Fransisco. Dit was zo’n anderhalf uur rijden. Allereerst zijn we naar de Golden Gate Bridge geweest. Om hier te komen moesten we eerst door een super mooi landschap. Het was echt een hele mooie route. We hebben weer een muziekje opgehad en we reden door een bergachtig landschap met weer het woestijnachtige kleurtje. Er waren ontzettend veel rode windmolens, dit gaf een heel gaaf effect. De Golden Gate leek van veraf erg tegen te vallen maar toen we dichterbij kwamen was het toch wel even een kippenvel momentje. Voor je de brug over moest, kon je naar rechts een zijstraatje in, je kwam hier bij Golden Gate Overlook, een plek waar je de brug echt heel mooi kon zien. We hebben hier veel foto’s gemaakt, ook weer met het statief, heeft mooie foto’s opgeleverd. Hierna zijn we doorgereden naar de westkust van San Fransisco. Ook dit was heel erg indrukwekkend. Het zonnetje stond een beetje laag en overal waar je reed zag je stranden, bomen, zee en op sommige plekken stonden er huisjes. Langs deze kust hebben ze verschillende plaatsen gemaakt waar je stil kunt staan met de auto, gewoon om even te kijken naar alles wat je ziet. We hebben Baker beach, Pacific Overlook en nog meer stranden gezien. Ook hier hebben we foto’s gemaakt, deze zijn mooi maar niet zo mooi als hoe het er in het echt uit zag.

Na de west kust zijn we via het noorden naar het oosten gereden. Op naar pier 39! We hebben de auto geparkeerd in een parkeerplaats (kost hier zo’n 2 dollar per kwartier, dit was 1 van de goedkoopste), en zijn daarna door de stad gaan lopen, wat een sfeertje was daar! Erg veel mensen, maar weer zo anders als in New York. Echt een vakantie sfeertje, overal kraampjes, winkeltjes met shirtjes (ik weer een I <3 SF shirt gekocht, leuk om te sparen!), restaurantjes en pieren. De pieren liggen 1 voor 1 naast elkaar, sommige met grote stukken er tussen, andere met kleinere stukken. De bekendste pier van San Fransisco is pier 39. Hier liggen bijna iedere dag allemaal zeehonden! In de maanden vanaf mei tot precies 20 juli zijn er weinig zeehonden omdat ze op dat moment aan het paren zijn. Dit wisten we alleen niet van te voren. We hebben best wel lang naar deze pier moeten lopen en zagen maar geen zeehond. We vroegen ons allebei al af waarom het zo bekend was, er was geen zeehond te zien! Toen we bij de pier aankwamen, deze ligt in een haven, zagen we allemaal mensen links de haven in kijken. We dachten dat deze mensen niet zomaar ergens naar aan het kijken waren, maar wij konden opnieuw niks zien. We zijn de pier opgelopen en daar waren ze: de zeehonden! Erg grappig. Er liggen in de haven allemaal een soort van vlotten waar die beesten gewoon op aan het liggen zijn, echt een heel grappig beeld. Er waren er weinig, tenminste, voor begrippen waren er weinig, wij vonden ze erg leuk.

Na de zeehondjes zijn we doorgelopen de pier op, hier kon je naar rechts en daar had je allemaal restaurantjes en winkels. We hadden van te voren besloten om hier lekker iets te gaan eten omdat het (vandaag, toen morgen), mijn verjaardag zou zijn. Uiteindelijk besloten we bij pier 39 bovenaan te gaan eten. Het zag er super gezellig uit en we hadden een plekje aan het raam. Maar toen kwam het eten. We hadden allebei een voorgerechtJE, zeg maar gerust voorgerecht. Row had inktvisringen (met frietjes en een klein glas cola, zo’n 1 liter), ik had een torentje met avocado, mango en garnaaltjes. Dit was echt heel erg lekker. Toen we klaar waren met het voorgerecht (we zaten al aardig vol), stond binnen 2 minuten ons hoofdgerecht op tafel. Row groene asperges met zalm en aardappels, ik (frietjes) met wat ik dacht dat het was allemaal verschillende vis. Pap, ik dacht dat dit zo’n plateau was. Maar nee, al mijn visjes, garnaaltjes noem maar op waren in de frituurpan gegooid. WAAROM!? ZO zonde van die heerlijke vis. Daaronder weer de frietjes, het smaakte niet lekker laat ik het daarop houden. Row had een hapje van zijn groene asperge genomen en wilde mij daarna laten proeven. Hij gaf hem aan mij, maar toen viel hij op de grond, helaas. Ik kreeg van een nieuwe asperge een hapje. Nou, ik denk dat iedereen wel weet hoe asperges moeten smaken, dit smaakte nergens naar. Row en ik keken elkaar aan en schoten in de lach. Alles, werkelijk alles hier smaakt gewoon net niet. We hadden in de middag bij het eitje noodles op, dit was het net niet en dat is eigenlijk met alles. We lagen nogal dubbel en de mensen in het restaurant begrepen niet helemaal waarom volgens mij. Ik had een glas water, deze werd een keer bijgevuld door zo’n mannetje met een kan water. Dit was opzich wel lekker alleen stond er nog een vol glas naast Row. Toen we (bijna twee volle borden, niks voor mij…..), klaar waren met eten werd het eten opgehaald. Het meisje vroeg heel lief of we nog iets wilde eten waardoor Row en ik eigenlijk weer in de lach schoten. Toen het meisje weg liep kwam het mannetje met de kan water opnieuw naar ons toe maar dit keer met de vraag of hij Row zijn glas met cola moest bijschenken. Row moest lachen (had met moeite dat mega grote glas op kunnen krijgen) en bedankte de man vriendelijk. Op de bon stond dat het gebruikelijk was om 15% fooi te geven, aangezien we al geld genoeg hadden verspeeld hebben we betaald zonder fooi en zijn we daarna maar snel weggelopen ☺

Buiten zijn we nog even naar een speciaal I <3 SF winkeltje geweest. Hier heb ik dus dat shirtje gekocht en een ander leuk shirt. Ik had gelukkig al niet genoeg bij me haha. Vervolgens zijn we teruggereden naar huis. Alles was verlicht met allemaal kleine lampjes. Hier kwamen bij mij even de eerste tranen. Ik was op dat moment een half uur geleden in Nederland officieel negentien geworden en we hebben gister gewoon echt zulke mooie dingen gezien. De weg terug door zo’n sterrenhemel van lichtjes was gewoon heel erg mooi.

En nu zit ik inmiddels in de tent! Op mijn verjaardag, in Amerika samen met Row. Ik heb net mijn twee verjaardags kaarten van Row en van opa en oma open gemaakt! Dank jullie wel! Opa en oma hebben zoals iedere verjaardag voor me gezongen aan de telefoon en over een half uurtje gaan pappa, mamma, Sophie en ik even bellen. Wij gaan zo (09:30 ongeveer), doorrijden naar Yosemite. Ik heb er heeeeeeel erg veel zin in, het schijnt daar ook weer heel erg mooi te zijn..

Bedankt weer voor het lezen en heel erg tot snel.

Liefs van ons.

• 21 Juli 2014 - 18:50

Marijk:

Hieperdepiep hoera! Gefeliciteerd lieve schat!
    Wat een heerlijk verhaal weer! Ik wacht op je (Skype!) dus spreek je zo!
    Xx

• 21 Juli 2014 - 19:11

Sooph:

Ondertussen zitten jullie te facetimen met ons, wat een superdag weer zo te horen, geniaal ook van dat eten, en HAPPY BIRTHDAYY :D xxxxx

• 21 Juli 2014 - 19:15

Yvonne:

Dat was leuk, even facetimen met jullie. Dan lijkt het ineens niet zover weg....:-)
    We hebben het al gezegd maar .....GEFELICITEERD!!! En dat wordt een hele bijzondere verjaardag vandaag, veel plezier. Kus.

• 21 Juli 2014 - 20:36

Patricia:

Hey meid van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Geniet er van samen
    groetjes en veel liefs patricia edwin zoë jaimey

• 21 Juli 2014 - 21:37

Joan:

Gefeliciteerd met je verjaardag, eentje die je nog lang zal heugen.
    Ik lees met heel veel plezier je verslagen echt super leuk.
    Enjoy darling.
    xxxx

• 21 Juli 2014 - 21:42

Dad :

Je zal toch een dochter hebben van 19!
    Het is echt fijn om jullie zo te zien (horen) genieten.
    Die vis schotel in Frankrijk was zeker lekker.
    Ik kan me voorstellen dat deze gefrituurde hap tegen viel
    als je die van ons in gedachten had. Leuk dat jullie zeehonden hebben gezien.
    Ik heb trouwens weer even op Google gekeken naar Yosemite wat schitterend zeg dat wordt zeker genieten daar!
    Ik kan bijna niet wachten op dit verhaal.
    Fijne dag en lekker slapen in jullie eigen hotelletje (tentje)....!

XxDad

• 21 Juli 2014 - 22:11

Opa En Oma Van Kooten:

Gefeliciteerd met je verjaardag Laura.
    Wij volgen jullie met plezier.
    Fijne dag.

• 21 Juli 2014 - 22:15

Paul:

Gaaf hoor jongens ! Dikke kus voor je verjaardag Lau, groetjes Paul & Wilma

• 22 Juli 2014 - 09:59

Oma:

Heerlijk je stem weer even te horen Lau !
    Dit is een verjaardag om nooit te vergeten.
    Wakker worden bij opgaande zon in een tentje met Row!
    We zijn benieuwd naar Yosemite Park en jullie camping daar.
    En ook wel naar een foto van jullie samen voor de tent!!!
    Veel plezier,
    Kus Oma en Opa

• 22 Juli 2014 - 19:38

De Prakkies:

Hey lieverds!

zo eindelijk even tijd om op waarbenjij te kijken en I had a lot to catch up ;-)
    je zou denken je zit toch thuis met verlof, alle tijd. Nou niet dus haha zo'n kleintje daar heb je je handen vol aan ;-).
    Maar goed nu even tijd gehad om jullie verhalen te lezen. Super hoor dat jullie zo aan het genieten zijn, klinkt heerlijk allemaal en een echt avontuur zoals het hoort inclusief prachtige momenten, ontroerende belevenissen, tegenvallertjes, lekker eten en drinken en soms wat minder ;-), veel kodakmomentjes, etc etc.
    Top hoor jongens, geniet er lekker van, want hier kijk je je hele leven op terug!

Dikke kussen Roel, Flor en Joyce

• 26 Juli 2014 - 19:15

Theo:

genieten jullie maar lekker en Laura van harte gefeliciteerd maak er een mooie dag van .