Op safari! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Laura en Rowan - WaarBenJij.nu Op safari! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Laura en Rowan - WaarBenJij.nu

Op safari!

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura en Rowan

22 September 2016 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Lieve allemaal,

Vanwege heel beperkt internet gebruik de afgelopen dagen is het verslag wat later dan gepland. :)

Na paar temazepammetjes, oxazepammetjes, puzzelboekjes, oogklepjes, (heel veel) warme dekens, dikke sokken, hoofdkussentjes, rennen voor de aansluiting en heerlijke vliegtuig maaltijden, kwamen we na 15 uur vliegen eindelijk aan in Johannesburg! Klaar voor onze zomervakantie! En dan.... Regen. Regen, regen, regen, regen en, zeker voor mij, extreme temperaturen (8 graden). Een iets ander begin dan de normale zomervakantie en we hoopten toch ook wel heel erg dat het snel warmer zou worden, maar hee! Het avontuur is wel begonnen! Nadat alle mensen, wat een volk zijn we toch ook eigenlijk, het vliegtuig het liefst als eerste hadden verlaten liepen we het vliegveld in Johannesburg op. De koffers en backpacks hadden we binnen 10 minuten en na een 'korte' rookpauze (voor de rokers onder ons) zijn we opzoek gegaan naar het kantoortje van Hertz, waar als het goed is een auto voor ons klaar moest staan. Anders dan in Amerika, waar we na een trip met de hertz shuttle bus en twee uur wachten eindelijk onze auto hadden, was dit een klein kantoortje onder het vliegveld en dit ging eigenlijk heel erg goed! We hebben ons extra goed verzekerd, toch rekening gehouden met de mogelijkheid dat er ineens een olifant op je auto gaat zitten (het kan), en binnen een half uur stonden we in de lift met een autosleutel in de handen. De eerste verdieping in de garage, C14. Wat. Een. Bak. Hebben. Wij. Gehuurd. O. M. G. Zoals Row zou zeggen: een Toyota aygo maar dan ongeveer 4 keer zo groot, glanzend wit, van alle gemakken voorzien (daarom zit het stuur rechts, de ruitenwisser links en de knipperlichten rechts...), four wheel drive en super groot! Na het testen van het ruimtelijke inzicht en de enthousiaste gilletjes, foto's van de auto en doorhebben hoe we weg moesten rijden was het zover om de weg op te gaan.

Row en pappa gaan rijden deze vakantie, Row mocht beginnen. Aangezien we geen TomTom hadden was het best een uitdaging. Om 11:00 zijn we weggereden vanuit het vliegveld, om 18:00 reden we de parkeerplaats op van het resort. De weg ernaartoe was heel lang, het was koud, het regende heel erg hard en aan het einde van de rit werd het wat warmer en stopte de regen. Vooral de laatste anderhalf uur waren gaaf. We kwamen echt al een beetje in de buurt van de typische Zuid Afrikaanse natuur. Uitgestrekte vlaktes waarin we constant aan het zoeken waren naar het eerste dier..

Nadat we konden genieten van een 4 gangen menu, de super lieve Afrikaans mensen op ons resort en ons prachtige huisje lagen we allemaal om een uur of 22:00 uitgeput en wel in ons bedje. Om 06:30 zaten we met z'n viertjes op de veranda van ons huisje. Met warme kopjes thee en koffie en een dik deken zaten we op de safari achtige stoelen te genieten van alle geluiden. De mensen van het resort hadden gezegd dat het heel vaak gebeurd dat de giraffen en zebra's over het resort lopen dus we hebben heel erg goed gezocht, helaas zonder resultaat.

Na een lekker ontbijtje met vers gebakken eitjes zijn we zo snel mogelijk de weg op gegaan opweg naar het Kruger National Park. We waren alle vier zo ontzettend zenuwachtig voor wat er zou gaan komen, we hadden geen idee! Je voelt je weer net een kind die spoorzoekertje doet. Alleen ga je nu niet opzoek naar rode vlaggetjes maar naar hele grote dieren. Tijdens de rit, vlak na de afslag bij het resort zagen we het eerste dier, een impala! Dit is een soort hert waarvan er meer dan 150.000 in het park zitten, dit diertje heeft ons heel vaak doen geloven dat we eindelijk een leeuw, cheeta, of luipaard zagen. Maar van dit eerste hertje hebben we wel 20 foto's gemaakt haha! Voordat je in het park komt moet je door een aantal poorten heen waar Afrikaanse mensen de achterbak moeten checken, ze zijn momenteel erg aan het stropen op de neushoorns, en waar je de namen van de inzittenden van de auto's moet opschrijven. Voor de hoofdingang van het Kruger moet je eerst over een hele lage brug, aan beide kanten van deze brug heb je een heel mooi uitzicht. In dit watertje hebben we schildpadden, buffels, krokodillen en zelfs een keer twee olifanten gezien, en dan ben je nog niet eens officieel in het park! Toen we door de officiële ingang gingen werden de zenuwen steeds erger. We hebben onze auto Bitchie (een Mitsubishi) volgetankt en zijn na een plaspauze eindelijk het park opgereden.

Ik overdrijf niet als ik zeg dat we heel erg veel mazzel hebben gehad. We hebben zo ongelooflijk veel gezien dat we de tel zijn kwijtgeraakt. We hebben een impala in een boom zien hangen, dood en half aangevreten, en we hebben het luipaard, die voor deze prooi gezorgd had, onder de boom zien zitten. Net op het moment dat we stonden te kijken besloot het jachtluipaard om net op dat moment op te staan en de boom in te klimmen, wat een prachtig gezicht was dit en wat zijn het toch mooie dieren. Zodra er in het park een leeuw, luipaard of cheeta gezien wordt, verzamelen zich op de een of andere manier alle auto's die in de buurt zijn op die plek. Je moet echter net heel veel mazzel hebben dat het dier ook gaat bewegen. De meeste mensen die we gesproken hebben hebben vooral de cheeta en het luipaard echt alleen van heel ver weg met een verrekijker gezien. Wij hebben naast het luipaard 5 cheeta's gezien waarvan 3 volledig en op een kleine afstand, ook weer net op een plek waarbij de cheeta heel relaxt in het zonnetje zat. Er zijn maar 120 cheeta's in het hele park dus dit is best wel heel bijzonder. Het enige dier wat we niet veel en heel volledig hebben gezien is de leeuw. We hebben een hele tijd bij een leeuw en leeuwin gestaan die lagen te slapen maar hier moest je goed voor kijken wilde je ze zien. Een andere leeuwin hebben we van veraf gezien.

Olifanten, zebra's en giraffen hebben we ongelooflijk veel gezien. De eerste olifanten zagen we toen we aan het lunchen waren, waar op 50 meter afstand een hele groep nijlpaarden aan het zonnen waren. Deze lunch plek lag boven het water in een soort hele grote boomhut. Eerst zagen we 1 olifant oversteken en later werden we verrast met een andere olifant die met een baby liep. Ze hebben een hele tijd bij het water gestaan om te drinken en zijn toen weer vertrokken. We hadden de hele dag nog geen olifant gezien dus we waren ontzettend blij! Na de lunch wilden de olifanten ons denk ik nog meer verrassen want daarna hebben we er nog heel erg veel gezien. Zelfs naast de auto, de weg overstekend, in hele grote groepen terwijl ze aan het spelen waren en door het zand aan het rollen waren, en heel veel olifanten met baby's. Wat een prachtige en vooral grote dieren en wat zijn ze ineens eng als ze naast je auto staan, zo bijzonder.

De zebra's hebben ons ook heel gelukkig gemaakt. Ook deze zijn de weg over gestoken, waren bij het water, stonden te grazen langs de weg en ze waren zelfs naar ons resort gekomen! We zaten in het zwembad van het resort (een uitrust dagje omdat we die dag een sunsetdrive en nightdrive door Kruger zouden doen) tot Row op een gegeven moment 'ZEBRA!' riep. De nodige grapjes waren al gemaakt dus het duurde even voordat we hem echt geloofde maar uiteindelijk inderdaad. Achter ons resort kwam er een groep van zeven zebra's gelopen. We waren zo blij dat we dit mee mochten maken, en geloofden de werknemers van het resort dan ook gelijk. Pappa en mamma besloten om even weg te gaan bij het zwembad om naar ons huisje te lopen om te kijken of er nog andere dieren waren. Niet veel later, zo'n 5 minuutjes daarna, kwam pappa rennend terug. "Er zijn giraffen!!!" Zo snel als we konden zijn Row en ik meegerend met pappa en hij had gelijk. Achter ons huisje liepen 7 giraffen op nog geen 10 meter afstand van ons. We wisten niet wat we zagen. Zo maf dat die beesten overal gewoon lopen, zonder hek ervoor. In het park hebben we ook heel vaak mogen genieten van de giraffen. Ik heb mijn droom foto kunnen maken met de giraffe voor de ondergaande zon. Zo'n foto is zo afhankelijk van veel factoren en alles klopte gewoon, de giraffe besloot net om naar de andere kant van de weg te lopen, de zon stond zo mooi. Echt gaaf. Ook zijn de giraffen meerdere keren over de weg gestoken, hebben we er veel gezien met baby's, en ze waren er gewoon eigenlijk altijd op de mooie momenten.

Een ander spannend momentje was of we wel of niet een neushoorn zouden zien. Deze hebben we de eerste dag niet gezien. De tweede dag zagen we een andere witte auto een pad inrijden waar je niet in mocht. We hebben de auto stil gezet en zijn met de verrekijker gaan kijken waarna we twee grote dieren zagen staan. We konden het niet goed zien omdat ze nog erg ver stonden dus we zijn heel slecht geweest en zijn de weg ingereden waar we voor slecht gedrag werden beloond: 2 neushoorns. Serieus, deze dingen zijn zó groot in het echt en die hoorns zijn ook zo groot en puntig. Hele enge beesten maar ook zo gaaf. Na deze twee hebben we er uiteindelijk toch nog heel wat gezien dus ook hier mochten we niet over klagen.

Verder hebben we overdag hyena's en zelfs wilde honden gezien (ook maar 120 van in het hele park), veel gnoes, 2 civetten (mini katachtige beesten) baboons (grote apen), maki's (kleinere aapjes met zwarte gezichtjes),veel arenden, gieren, adelaars, heel veel kudu's (dit zijn hele grote, brede herten), hagedissen, veel soorten vogels, kalkoenen en steenbokken gezien. Row heeft er daarbij een nieuw lievelingsdier bij: Herman, een soort hele dikke duizendpoot die zich oprolt als er gevaar in de buurt is. We weten de echte naam van dit beestje niet dus we hebben hem maar Herman genoemd.

Ongeloofwaardig allemaal he :)

De laatste avond, gisteren dus, hebben we een tour geboekt met een safari bus. Bij de eerste tour vertrokken we om 16:30 richting het park. Al vrij snel zagen we een olifant met een klein olifantje, en even later toen het donker werd hebben we een stekelvarken, een das, 2 cheeta's, 2 luipaarden, zebra's, giraffen, hyena's en neushoorns gezien. Ook konijnen en een mooie vogel met twee kuikentjes haha! Uiteraard hebben we ook een stuk of 50 impala's gezien (als dit er niet meer waren). Toen het donker werd mochten we met hele grote lampen gaan schijnen en moesten we ineens gaan zoeken naar ogen in plaats van naar dieren. Oranje/rode ogen zijn katachtige, wit/blauw waren impala's, en een beetje licht blauw waren zebra's. Super spannend en een heel ander leventje dan overdag.

Na deze tour stond er nog een nacht safari op het programma. We waren blij dat we de middagsafari hadden gedaan want we hebben hier niet zoveel gezien. We hebben wel langs de weg een grote olifant met een baby olifantje van 7 maanden gezien, een buffel, een giraffe van veraf en een aantal zebra's. En 17 konijnen.

Na de safari's reden we voor de laatste keer met Bitchie uit het Kruger, dit is altijd een jammer moment als je ergens weg moet waar je het zo naar je zin hebt. Toen we echter bijna thuiswaren kwamen we op het pad achter onze huisjes twee zebra's en een giraffe tegen. Dit was nog wel heel erg mooi. Toen we thuiskwamen stond er nog een grote schaal voor ons klaar met allemaal eten, dat hadden ze van het resort klaargezet omdat we daar in de avond niet hadden gegeten. Ze zijn allemaal ontzettend vriendelijk, alles is mogelijk en ze hebben met grote glimlachen gekeken naar de foto's die we hebben gemaakt. Het eten is heerlijk en op de aankomstdag na hebben we iedere dag boven de 30 graden met heel veel zon gehad, heel fijn!

Nu zitten we, na opnieuw een autoreis van 4.5 uur, op het vliegveld in Johannesburg te wachten op ons vliegtuig naar Kaapstad! We zijn benieuwd wat ons daar weer te wachten staat...

Jullie horen weer van ons :)!

Veel liefs!

• 22 September 2016 - 13:11

Yvonne:

Wow echt te gek!! Zoveel dieren zien. Wat een belevenis.

• 22 September 2016 - 13:26

Sophie:

Wat een verhaal, ik kan het mij ook gewoon totaal niet voorstellen wat jullie allemaal zien! Bij iedere zebra die hier op de weg is geplakt moet ik aan jullie denken (:
    Heel veel plezier nog en goede reis! Ik kijk uit naar jullie volgende verhaal!
    Xx Sooph

• 22 September 2016 - 16:25

Oma:

Wat een heerlijk verhaal weer! Het sprookje over Afrika is begonnen! Ik ben de tel en de soorten van dieren die jullie gezien hebben kwijt, maar het klinkt fantastisch!
    Op naar Kaspstad, ik kan niet wachten op je verslag!! Kus voor allevier

• 22 September 2016 - 16:40

Oop H@k:

Lieverds,
    Wat heb ik weer genoten van jullie ervaringen, maar bovenal van het verhaal van Lau. Hilarisch, vlot en heel veel informatie. Als we iets niet weten zeggen we maar Herman. Die houden we erin Rowan!
    Goede vlucht en op naar Kaapstad!

• 22 September 2016 - 18:15

Erna:

Wat fantastisch klinkt het allemaal . Geweldig !
    Ben ontzettend benieuwd naar al jullie foto 's.
    Moest wel erg lachen om de geweldige reaktie van Sophie ; bij elke zebra over
    de weg hier moet ik aan jullie denken .......geweldig grappig

• 22 September 2016 - 21:51

Opa Van Kooten:

Ik wil het niet beter weten dan jullie, maar een jachtluipaard en een cheeta zijn dezelfde dieren.
    Een jaguar sleept zijn prooi in een boom. Is veel sterker dan een cheeta
    Een cheeta kan dit niet en eet zijn prooi op de grond.
    Desalniettemin ben ik jaloers op jullie.
    Veel plezier nog

• 24 September 2016 - 13:53

Annelies:

duurde even voordat ik mijn reactie schrijf maar ik wilde het even op m,n gemak lezen, je schrijft weer of ik er bij ben Laura, wat geweldig mooi al deze dieren zo te zien in het wild, maar geen verboden paadjes meer in rijden hoor!! heel veel plezier nog daar! liefs Annelies ,wim en Fleurtje!