Duiken in het noorden.. - Reisverslag uit Tanah Lot, Indonesië van Laura en Rowan - WaarBenJij.nu Duiken in het noorden.. - Reisverslag uit Tanah Lot, Indonesië van Laura en Rowan - WaarBenJij.nu

Duiken in het noorden..

Door: Rowan

Blijf op de hoogte en volg Laura en Rowan

15 September 2015 | Indonesië, Tanah Lot

Lieve allemaal,

Na ons vorige verslag waren we aangekomen in Noord Bali, in het Kinaara resort. Een klein resortje met 18 hutjes en een leuk zwembad. Na ons bezoek aan de schildpaddenopvang en onze Baileys te hebben leeg gedronken aan de rand van het zwembad, hebben we heerlijk gedineerd. Buiten dat het eten fantastisch goed was, zeker de peanut-crusted tiger prawns als je het Laura vraagt, waren de mensjes bij verre de liefste die we tot nu toe in Bali hebben ontmoet (niet dat de rest niet aardig was, integendeel zelfs). We hebben uitgebreid uitleg gehad over het hele Balinese geloof: Darma teaching. Een erg interessant verhaal wat oprecht inspirerend was. We hebben geleerd over de betekenis van het gezicht, het perspectief, gevoel en oordeel. Zelfs Rowie was geinteresseerd! Vervolgens kregen we ook nog een heel lijstje met Balinese begroetingen en handige woordjes, geweldig!

De nacht hebben we heerlijk geslapen, al werden we deze keer om 05:00 opgewekt door een haan met COPD. Niet getreurd en vol enthousiasme hebben we lekker ontbeten, en onze Balinese taal geoefend, waarna we naar Ocean Dreams zijn gegaan. Hier werden we heel hartelijk ontvangen door Renaud, Darek en de hele crew. Er hing al meteen een heerlijk ontspannen sfeer en alles liep heel soepel, binnen een half uur waren we op weg naar de haven. Het ritje duurde ongeveer 15 minuten en toen we aankwamen zagen we al meteen zo'n 30 bootjes liggen. Ze zagen er wat verouderd uit, maar het deed erg gezellig aan. Een horde Balinezen verkaste vervolgens alle materielen van de busjes naar de boten, een hele happening om te zien gebeuren. In het kort: totale chaos waarin iedereen een beetje aanpoot, maar alles wel keurig voor elkaar komt. Twintig minuutjes later gingen we aan boord met Darek en twee Fransen. De sfeer was erg goed, de zee kabbelde rustig en het uitzicht over de kust van Bali en Menjangan was prachtig. We hebben een half uurtje gevaren naar de eerste bestemming, mede omdat we Laura's broekje onderweg verloren...en terugvonden na een heldenactie van Darek, die haviksogen heeft volgens mij!

Toen we gearriveerd waren, hadden we vrij snel onze duikpakken aan en na 10 minuten lagen we in het water. De duik zelf was waanzinnig: prachtig, helder water, waarin we zeker 25 meter konden kijken, kleurrijk koraal en talloze vissen. Er stond bijna geen stroming en dat zorgde ervoor dat we rustig konden kijken naar de nemo's, leaf scorpionfish, zeeslakken, pufferfish, kogelvisjes en nog veel meer moois. Ook het koraal kwam in alle kleuren en formaten voor en er was geen enkele andere duiker te zien buiten ons groepje. Darek nam het ook niet al te nauw, wat er toe leidde dat Laura en ik 'stiekem' even konden afdalen tot maar liefst 25m!
Na 40 minuten kwamen we weer boven, voldaan en tevreden, maar vooral blij dat alles ook zo heerlijk liep.

Nadat we aan boord geholpen werden, kregen een heerlijke lunch, Nasi Goreng voor Lau en Mie Goreng voor mijzelf, yumyum! Lau werd tijdens de lunch afgeleid door de kolonie 'streepjesvissen', die naar eigen zeggen aan haar teen kwamen sabbelen, juist ja..
Dit leidde ertoe dat mevrouw binnen 10 minuten aan het snorkelen zonder snorkel was. Hysterisch blij over de prachtige visjes heb ik haar stiekem een klein beetje uitgelachen met de rest van de boot. Niets zeggen hoor, dat weet ze nog niet!

Na 1,5 uur begonnen we met de tweede duik, bij de Tempel Wall. Al verwend door de eerste duik, werden we toch nog verrast door de misschien wel nog mooiere onderwater wereld tijdens deze duik. Anemonen die uit paarse bollen groeiden met daarin heel veel en leuke clownfishes, een doorzichtige slak, een mega kogelvis, een hele dikke zeester en.. Laura's eerste (3!) lionfishes! Leuke bijkomstigheid was dat we ook deze duik tot 23 meter zijn afgedaald, goed voor de ervaring dus.

Na de tweede duik hebben we weer een fijn boottochtje terug gehad, waarin we onze bruintinten nog iets hebben bijgewerkt en genoten hebben van de uitzichten. Eenmaal aan land werden we na even wachten op de andere boot weer teruggereden naar het Ocean Dreams gebouwtje. Een topdag tot zover! Bij aankomst hebben we de logboekjes ingevuld, een Bintang Radler gedronken, en even lekker gekletst met de andere mensen van de duikschool. Dit aangezien we nog een uur zouden wachten totdat onze grote vriend Wayan ons zou komen ophalen. Om 16:00, de afgesproken tijd met Wayan, was onze grote vriend echter niet aanwezig. Na een korte whatsapp conversatie werd duidelijk dat koning Flapdrol nog niet in de buurt was. Gelukkig kenden de mensen van de duikschool het halve dorp, wat ertoe leidde dat er snel een andere chauffeer beschikbaar was. Uiteindelijk hebben we tot 16:45 gewacht op onze klaploper, die nooit verschenen is. Daarom zijn we toen met de andere chauffeur en een jongen van de duikschool meegegaan. De prijs was weliswaar iets hoger, maar nog steeds goedkoper dan de gemiddelde taxi-rit naar het lokale winkelcentrum in Nederland, dus we hadden niet te klagen. De rit naar Tanah Lot duurde ongeveer 4 uur, ook omdat we soms een verkeerde afslag namen. De heren voorin hebben meerdere malen hun excuses aangeboden en leken vereerd dat ze ons mochten vervoeren op zo'n lange rit. Erg leuk, ze haalden zelfs een fleswater bij de lokale winkel voor ons.

Toen we uiteindelijk bij het resort aankwamen zijn we nog even verdwaald op het terrein, aangezien we de golfbaan opgereden waren in plaats van de hotel oprit (ja zo uitgestrekt is het hier). De jongens voorin hadden geen idee wat dit allemaal voor moest stellen..
Om 21:00 liepen we uiteindelijk de lobby binnen. Op mijn telefoon had ik nog wat appjes van Wayan gehad. Om 17:15 beweerde hij dat het 15:15 was en dat we op hem hadden moeten wachten, hij vond ons niet aardig, of zoals hij het zelf verwoordde: 'You not prendly'. Ik weet niet hoe hij op de tijden kwam, maar de tijden die hij noemde komen overeen met de tijdzone van India, hij zal dus een ommetje gemaakt hebben. Ach, maakt ook niet uit, we waren veilig in Tanah Lot. Uitgehongerd zijn we gaan eten, hebben we nog even gedouched en zijn we daarna lekker gaan slapen.

Vandaag waren we wederom vroeg wakker en hebben we de dag aan het zwembad doorgebracht. We hebben met de GoPro nog wat leuke glijbaan filmpjes opgenomen, een potje volleybal met twee aardige Fransen gespeeld, lekker gegeten en in de zon gelegen. Aan het einde van de middag zijn we lekker naar de club lounge verplaatst, waar ik nog werd verrast door een heel lief chocolade taartje met een lieve tekst van Lau in chocolade geschreven. Erg lief! Ondertussen keken we naar een huwelijk dat zich op dat moment voltrok, leuk om dat ook nog eens te zien in Bali (al was het geen huwelijk van Balinezen).

Na nog een korte fotoshoot en de gebruikelijke cocktails en wijntjes, hebben we bij de Sunset bar nog even gesnacked en gekaart onder het genot van live muziek. Daarna hebben we nog op een groot strandbed gelegen om naar de zee te kijken.
Nu liggen we lekker in bed en gaan we alweer beginnen aan de laatste nacht van deze prachtige vakantie! Morgen gaan we nog even onze bruintinten verfijnen en om 17:40 Nederlandse tijd vliegen we naar Dubai. Donderdag om 13:15 zullen we dan weer in ons kikkerlandje zijn, dat zal wel flink wennen worden met het weer.

Wij gaan nu lekker slapen en wensen jullie nog een hele fijne avond! Tot snel in Nederland!

Liefs, Rowan (en Lau).

• 15 September 2015 - 19:11

Marijk:

Wie verliest er nou een broekje? Wel lief dat ze niet gewoon doorgevaren zijn (had ik gedaan denk ik) Ik heb m'n verhaal bij het verkeerde stukje geschreven merk ik...niet zo handy maar goed. Jullie waarschijnlijk niet maar ik kijk uit naar donderdag!
    <3!

• 15 September 2015 - 19:15

Yvonne:

Klinkt allemaal weer heel goed. Jammer voor jullie dat het alweer voorbij is.....maar weer mooie herinneringen. Welterusten en goede vlucht terug. Tot gauw. Dikke knuffel xx

• 15 September 2015 - 21:35

Oma:

Lieve Allebei,
    Jullie gaan Bali missen maar ik ga jullie verslagen over jullie belevenissen missen!
    Wat een super duikdag hebben jullie achter de rug.
    Ik ben toch wel blij dat Lau nog helemaal gelukkig wordt van gestreepte visjes na al die mooie koralen en bijzondere vissen!
    Morgen jullie laatste dag, geniet er nog van! Ik hoop dat Wayan op tijd is en een beetje prendly!!
    Ik hoop dat jullie een goede reis terug hebben!! Lekker dutten en nagenieten van jullie heerlijke vakantie!!
    Tot snel!! Kus, Oma

• 15 September 2015 - 21:41

Opoe (h@k):

Lieve Lau, beste Rowan,
    Het was me het duikdagje in het noorden van Bali wel zeg! En dan nog tot bijna 30 meter, een ervaring en belevenis om nooit meer te vergeten.
    Morgen nog een dagje bijkleuren en dan weer lekker naar huis, ook fijn!
    Ik heb genoten van jullie blog hoor!
    Voor morgen een goede reis en donderdag een "welkom thuis"!

• 15 September 2015 - 22:22

Dad:

Lieve genieters

Wat heb ik genoten van jullie verhalen!
    Wat heb ik genoten van jullie foto's!
    Wat heb ik genoten van het zien hoe gek jullie kunnen zijn!
    Wat heb ik genoten eigenlijk van alles wat jullie gedaan en megemaakt hebben!
    Wat kan ik genieten hoe leuk jullie het hebben samen!
    Wat kan ik ook weer genieten als jullie heerlijk thuis zijn donderdag!
    Fijn dat jullie zo'n super vakantie hebben gehad en een goede vlucht
    Terug, pas goed op elkaar! Tot donderdag.

Xxxxx Dad