Dag 2: New York! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Laura en Rowan - WaarBenJij.nu Dag 2: New York! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Laura en Rowan - WaarBenJij.nu

Dag 2: New York!

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura en Rowan

18 Juli 2014 | Verenigde Staten, New York

Lieve allemaal,

Dat was het dan, een dag naar het mooie New York! Wat een stad zeg.. Het is hier nu 20:50 en we zijn helemaal voldaan en vol van alles wat we hebben gezien (en gegeten) terug in het hotel (die overigens heerlijk was schoongemaakt :-) )

We begonnen de dag vandaag met een ontbijt. We waren nog een beetje in de war met de tijd waardoor we al om 06:15 uur wakker waren. Rond 07:30 zijn we gaan ontbijten. Het ontbijt was prima: eitje, wafels (wat je zelf kon maken, erg lekker en leuk), donuts (er ligt er nog eentje in de koelkast op de kamer, jippie!), koffie, bagels, en nog wat dingentjes. Toen we genoeg hadden gegeten ging het beginnen! De stad in!

Onderweg naar het hotel begon het al met een raar ding. Er hing namelijk een vogelkooi aan een stoplicht met een vogeltje erin. Ik heb het nog nooit in Nederland gezien dus ik moest er wel om lachen! Bij het hotel hadden we een routekaart gekregen waar de metro verbindingen opstonden. Dit is altijd weer even wennen maar je hebt vrij snel door hoe het werkt. Ons eerste doel was Central Park vinden. Dit duurde best wel lang omdat we allebei onze ogen uitkeken naar de hoogte van al die hoge gebouwen, het is eigenlijk niet te beschrijven maar het is zo vreemd en zó hoog! Overal waar je kijkt zie je hoge gebouwen en ook overal waar je kijkt zie je ontzettend veel mensen. Al vrij snel hadden we door dat er hier in plaats van een rood en een groen stoplicht zoals in Nederland, een rood en een wit stoplicht is. Bij wit mag je dus lopen, alle Amerikanen weten uiteraard wanneer welk stoplicht op wit gaat en lopen daardoor vaak door rood, wij hebben uiteraard keurig gewacht tot het lampje wit werd. Mocht het lampje ineens naar rood gaan, geen zorgen: het stoplicht telt tot 20 seconden terug dus je hebt nog alle tijd om te lopen! In het begin viel de drukte nog mee. Als je er een tijdje inloopt, begin je er wel en beetje gek van te worden. De auto's toeteren bij alles wat ze zien, doen of willen doen, auto's staan midden op een kruispunt stil, overal waar je kijkt zie je gemiddeld minimaal 4 taxi's, het is echt ongelooflijk. Limousines zie je ook vrij veel rijden, in Nederland is dit bijzonder. Zie je geen limousine, geen probleem, de 'gewone' auto's zijn ook al mega..

Eenmaal aangekomen in Central Park nam de rust weer toe. Heel mooi dat je midden in zo'n drukke stad toch de rust kunt vinden en totaal niet meer doorhebt wat er om je heen gebeurd. Er was een Central Park Zoo, waar je in kon met tickets, wij zijn er omheen gelopen en hebben toch nog wat zeehonden kunnen zien springen! Wat altijd zo leuk is aan zo'n park is dat er van alles rondloopt. Er huppelt een eekhoorntje, er zijn mensen aan het sporten, er zijn mensen die doen aan yoga, er is een meneer die met een pop met touwtjes verhalen verteld aan kleine kinderen, er staan heel veel kraampjes waar je van alles kunt kopen, er zijn mensen die aan het studeren of aan het lezen, er zijn touristen net als wij die met een kaart proberen de route een beetje te volgen en we hebben zo'n 20, 30, 40 hotdog kraampjes gezien. Toen we bij water kwamen hebben we de eerste foto's gemaakt. Het was heerlijk weer, het zonnetje scheen en het was rustig dus het statief van de Nikon konden we even goed testen :-)

Toen we Central Parc wel een beetje hadden gezien en we trek begonnen te krijgen, zijn we weer terug gegaan naar de stad. Ondertussen hebben we een hotdog gegeten en toen we Central Parc bijna uitwaren hebben we ons nog even verbaasd om het feit dat er in het park een kermis te vinden was, alles lijkt heel gewoon. We hebben geluncht bij de Mac, niet heel onvoorspelbaar denk ik :-) Wel leuk is dat ze allemaal andere burgers hebben dan in Nederland, dit zorgde toch weer voor een beetje variatie. De cola die we kregen was volgens mij wel 5 liter, nee dat is overdreven maar hij was wel heel groot! In de Mac heb ik nog even kunnen skypen met mamma en Sophie, en de man en vrouw uit Texas die naast ons zaten, konden meegenieten van het gesprek en hadden volgens mij nog nooit zoiets gezien, het was erg grappig! Na de lunch zijn we doorgelopen naar waar ik graag naartoe wilde: de Nutella bar! De eerste, echte Nutella bar en ik heb mijn ogen uitgekeken. Heerlijk! Het rook naar chocola, en overal waar je keek waren kleine, middel grote of mega grote potten met Nutella. Het is dat we morgen door moeten vliegen en ik het niet zou redden met het aantal kilo voor de bagage anders had ik een pot meegenomen :-)

Na de Nutella bar heb ik een shirt gekocht, heerlijk tourist achtig met i love NY erop! Hierna konden we door naar het volgende: het Vrijheidsbeeld, The Statue of Liberty! Prachtig. Echt heel mooi. Het was een beetje bewolkt maar verder was het echt mooi. Van een aantal mensen hadden we de tip gekregen dat we de Ferry moesten nemen naar Staten Island. De veerboot zou dichtbij het Vrijheidsbeeld komen zodat we mooie foto's konden maken! En we zijn blij met het resultaat :-)! De Ferry was wel even lekker, de wind door je haren en even geen toeterende auto's en drukke mensen overal. Aangekomen op Staten Island zijn we van de Ferry afgegaan om het eiland te bekijken. Op het eiland zelf was niet erg veel, het is echt een wooneiland maar er heerst wel veel meer rust dan in de drukke straten aan de overkant. Wat wel erg leuk was, was dat je een super mooie skyline hebt van New York. Dit zorgde ook weer voor heel wat mooie foto's :-). Hier hebben we dan ook de eerste foto met Reis gemaakt, onze reisbeer. We hebben nog een rondje om het eiland gelopen en kwamen zo bij een honkbal stadion waar er werd getraind, was wel leuk om even te zien! Hierna zijn we met de Ferry weer terug gegaan en raakte we aan de praat met een Amerikaanse mevrouw, dit was een leuk gesprek en ze was erg geïnteresseerd in wat we allemaal gingen doen, aan haar reactie af te leiden gaan we nog heel veel mooie dingen zien deze zomer!

Het volgende waar we naartoe gingen was de memorial van 9/11. De mevrouw van de Ferry zei dat we er lopend naartoe konden, dit was prima te doen en niet heel lastig want het nieuwe World Trade Center is huge!! Toen we bij het memorial aankwamen werden we wel even stil. Sinds een aantal maanden is de beveiliging 'weg' bij het memorial. Dit betekend in dit geval dat je geen tassen controle en alles meer moet doen om er in te mogen, het is gewoon een vrij gebied. Wel valt op dat er ontzettend veel politie en security loopt en eerlijk gezegd vind ik dat niet zo gek.. Het is ontzettend mooi gemaakt. Het memorial bestaat uit een vierkant met op de buitenkant de namen van de personen die zijn omgekomen. Iedereen heeft zijn eigen waterstraal en dit loopt als een soort waterval het vierkant in het midden van het grote vierkant in. Het is echt heel erg mooi en indrukwekkend. Als je een stukje doorloopt na het eerste memorial (de plek waar 1 van de gebouwen heeft gestaan), zie je de plek van het tweede gebouw. Ook hier weer hetzelfde als bij de eerste. Bij sommige namen lag een witte roos, dit zijn de namen van de personen die op deze dag jarig zouden zijn geweest. Om de gebouwen heen zit er een soort van parkje waar een heel relaxt sfeertje hangt. Het is heel gek als je bedenkt wat er daar is gebeurd en wat een paniek al die mensen wel niet gehad moeten hebben. Bij ieder vliegtuig wat er ook boven die plek vliegt kijk je toch even omhoog, wij als Nederlanders hebben dat al.. Laat staan hoe dat voor hun moet zijn. We hebben hier ongeveer een uurtje rondgelopen en hebben daarna in de buurt eten gehaald. Row twee stukken pizza (ze waren zo groot dat hij daarna ook echt vol zat), en ik een pasta met olie en knoflook, erg lekker. We hebben dit meegenomen, zijn weer terug gelopen naar het memorial, en hebben dit heerlijk saampjes in het zonnetje opgegeten, heerlijk.

En nu zijn we weer terug in het hotel! Morgen vliegen we door naar LA waar er als het goed is een auto klaar staat, ik ben hier heel blij mee want ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken dat we komende zes weken met de metro zouden moeten. Het was echt een hele mooie dag vandaag en we zijn ontzettend blij dat we deze bijzondere, mooie stad hebben kunnen zien!

Hopelijk tot snel en veel liefs.

• 18 Juli 2014 - 06:49

Oma:

Lieve Allebei,

Wat een mooi verslag LAU, heerlijk het is net of we een stukje met jullie meelopen.

Goed begin! Vandaag naar LA en dan gaat de echte trip van start!

Goeie reis,kus voor allebei,

Oma en Opa

• 18 Juli 2014 - 07:02

H@k:

Lieve wereldreizigers Lau en Rowan,
    Dat je goed was in verslagen maken wist ik al, maar dit verslag komt aan hoor! Als dit 6 weken zo doorgaat......je kan er bij thuiskomst een boek van maken. Maar het is geweldig leuk om jullie zo te volgen. New York is een wereldstad, Central Park, het Vrijheidsbeeld en Manhattan kom je in bijna iedere film tegen en jullie hebben het gezien. De foto's zijn leuk en dat jullie de Nutellabar op de "todo-lijst" hadden staan....geweldig! Je "I-love-New York-t-shirt" staat je goed hoor!
    Als je deze leest staat de trip naar LA op het programma en gaan jullie verder per auto.....hopelijk met airco want het kan warm worden (hier wordt het vandaag 31 graden!).
    Geniet verder kus en groeten!
    H@k/Opie

• 18 Juli 2014 - 07:29

Marijk:

Wauw, wat en dag! Een lange dag met heel veel indrukken zo te lezen! Onvoorstelbaar gewoon maar ik krijg wel een beetje een idee hoe het moet zijn om daar te lopen. Die "Reis" (beer) boft toch maar dat hij met jullie mee kan genieten, paste er geen potje Nutella in zijn rugzakje ;)? Gave foto's ook! Vandaag leg ik je LA shirt beneden, jammer dat jij hem bent vergeten maar zo kunnen wij nog meer aan jullie denken....!

Have a good flight!
    Dikke kus voor allebeitjes! <3

• 18 Juli 2014 - 10:34

Dad:

Wat gaaf om dit allemaal te lezen,zeker zoals
    Jullie schrijven!
    Het lijkt wel of ik met jullie meeloopt
    Door NEW YORK!
    Ik ben nu al benieuwd naar het volgende verhaal.
    Goeie reis vandaag,ben trots op jullie.
    Love jullie x dad

• 18 Juli 2014 - 18:14

Yvonne:

Hi, wat leuk jullie foto's.
    Ik zou graag even een vlinder willen zijn en op jullie schouder landen om de sfeer even mee te mogen proeven. Hoewel door jullie verhaal krijg je al een hele goeie indruk.
    Wat een indrukken allemaal.....teveel om te bevatten.....
    Super leuk om zo met jullie 'mee' te reizen. Tot gauw.

• 18 Juli 2014 - 18:15

Yvonne:

Btw....leuk t-shirt Laura! :-)

• 18 Juli 2014 - 19:23

Sophie:

Hee (:
    Superleuk alle foto's en hoe jullie dit allemaal bijhouden! Superleuk om te volgen en mee te lezen met wat jullie allemaal doen, succes met vliegen naar LA, en have fun xxxx

• 18 Juli 2014 - 21:12

Erna:

Lieve Wereldreizigers !

Wauw Lau !!! Wat kan jij fantastisch schrijven ! Ik had echt het idee dat ik zelf weer in NY was, geweldig. En wat een giller inderdaad dat jullie de Nutellashop hebben bezocht, hoe kom je er op ! Ik denk dat jullie in die ene dag meer hebben gezien dan menig toerist in 5 dagen.En wat een superidee om in de ochtend eerst ff lekker de bijzondere sfeer en "rust" van Central Parc te pakken. Als ik dit allemaal zo lees denk ik : Nou die 2 kan je om een boodschap sturen ha ha . Deze reis gaat he le maal goed komen en super worden ! Nog even een vraag : Zijn jullie nou zo goed met de zelfontspanner of is er een fotograaf mee ?

Veel plezier in L A en hou dit schrijftempo vol Lau , kunnen we hier allemaal heerlijk met jullie meereizen en meegenieten . XX R & T

• 18 Juli 2014 - 22:50

Irma:

Hee...."genieters....hihi
    Wat een geweldige foto's, en inderdaad zoals jullie schrijven...wauw...geweldig. Net of we erbij zijn....bijna echt hihi!! En wat een lang verslag, zeg...tis heerlijk om te lezen..
    Have fun

• 19 Juli 2014 - 06:10

Laura En Rowan :

Erna! We hebben een statief voor de Nikon met een afstandsbediening, werkt ideaal :-)

• 19 Juli 2014 - 12:28

Naomi:

Wauw lau, je schrijft echt fantastisch. Het is net alsof ik er zelf ook ben, zo heerlijk uitgebreid schrijf je! Geniet ervan en ik volg je verhalen iedere dag!
    liefs,
    Naomi

• 26 Juli 2014 - 19:11

Theol:

zo zo wat een wereldstad zelfs wij zijn er nog niet geweest geniet er maar lekker van en het eten zal in Amerika wel een drama worden.